TY STUDUJEŠ PEĎÁK?? A TO BUDEŠ JAKO UČIT?? AHA, NO..

20. února 2017 v 19:23 | Alice |  My opinion !?
Zdravím všechny čtenáře.
Při sepisování rad, jak přežít vysokou školu mě napadlo sepsat něco o Pedagogické fakultě a všeobecně učitelství.
Takovým menším vztekem na společnost totiž trpím do doby, kdy jsem nastoupila a kdy jsem do tohoto světa pronikla.
Paradoxně si přitom úplně živě pamatuji gympl, kde jsem byla jednou z těch, které peďák odsuzovali na společenské dno. U nás na gymplu nikdo učit nechtěl a vnímali jsme to jako primitivní školu, kterou proleze každý a kterou si dávají všichni v případě nouze nejvyšší.
Není to medicína, ani práva, to si uvědomuji. Ale rozhodně to není flákárna.
A dělat učitele je také pěkná řehole. Zvláště v době, kdy hlavní slovo má rodič. Pak žák. Pak nic. Pak až možná učitel.
Zapněte si pásy, Alice je v ráži (to se skoro rýmuje!!) !!!

Začnu od začátku, tedy samotnou školu. Myslím, že problém vnímání pramení už ze samotného postu učitele u nás ve společnosti, ale o tom později.
Možná to není rozsáhlost jako anatomie, ale sranda to také není. Hlavní náročností je podle mě množštví předmětů a požadavků, který se většinou vůbec neprolínají. Včera jsem byla zrovna na čaji s kamarády, kteří studují medicínu a práva a ty se mi smáli, že měli jen 2 zkoušky a že můj výčet předmětů vydá za půlku toho, co řeknou u zkoušky.
Jako uznávám, jsou asi obory, kde je to snažší a jsou obory, kde to je složitější. Ale přijde mi, že zrovna naše fakulta si dává dost bacha na studenty ze kterých mají pocit, že to flákají.
No a teď k samotné roli učitele. Já se omlouvám, vím, že jsem negativní, útočivá a vůbec ne objektivní. Ale vím, jaký pohled na mne hází známí při zjištění, že budu (snad) učitelkou.
Ještě příklad za příklady- hodně tohle záleží na zemi. Jezdíme pravidelně do Švédska, kde nám pronajímá chatu jeden učitel. Učitel vlastnící asi tři chatičky pro turisty a jednu vilu pro sebe. Vyprávěl mi, jak učí matematiku a dějepis a jak se k němu všichni chovají slušně. Jak ho rodiče zdraví na ulici. Jak má moc fajn plat. Jak ho to baví.
Já myslím, že problém number one jsou peníze. Jo, jsem další z řad, která si na to stěžuje a to ještě neučím. Ale průměrný plat učitele a základní škole je hrubého 23 000kč. Hrubého.
Z toho pramení neochota učitelů se snažit, dělat něco navíc. Z toho pramení neochota žáků se učit, snažit, dělat něco navíc. Z toho pramení bída českého školství.
Důkaz je i článek, který říká, že jsme na jedné z nejhorších pozic, co se týče oblíbenosti školy žáků. Dělíme se o místo se Slovenskem a Jižní Koreou. Bravo.

Další klíny do srážení postoje učitele v české společnosti jsou předsudky s tím spjaté. Netvrdím, že je má každý.
Jen vím, že si hodně lidí myslí, že se učitelé flákají. Ano, mají většinou krátké rozvrhy a nekončí v 18:00 jako standardní kravaťáci. Ale lidé nevidí ty hodiny příprav, opravování..
Pak jsou tu prázdniny. Ano, to je výhoda obrovská. Ale zase to asi jinak udělat nejde, že? Aby učitelé chodili učit zdi, jen aby se neřeklo. Navíc, jak už jsem zmínila, pokud je učitel kvalitní, potřebuje čas na přípravy. A navíc je to velmi náročná práce na psychiku.
"To by dokázal každý, stoupnout si před tabuli". Stoupnout ano. Učit kvalitně ne. Neříkám, že peďák je jediná podmínka talentu. Ale musí se to trochu umět.

Málokdo si uvědomuje, že všichni ti primáři, soudci, politici někdo musel učit. A třeba za to může zrovna šikovný učitel na prvním stupni, že motivoval dotyčného natolik, že teď vede celou kliniku.

Omlouvám se, vím, že jsem jízlivá a útočná. Ale toto je prostě můj názor. Je to hodně kontrovérzní téma na hodiny a hodiny diskuzí. Myslím si ale, že by se s tím mělo něco dělat.
Přála bych si, aby učitelům zvedli plat. Zároveň aby zpřísnili kontrolu kvality výuky.
Přála bych si, aby lidé nebrali učitele jako povolání splodiny nejnižší.
A osobní přání, přála bych si být dobrou učitelkou, co naučí. Spravedlivou, ale lidskou.
Vaše,
rozvášněná a bojující za své budoucí (možná) kolegy,
Alice
 


Komentáře

1 Imaginární přítelkyně | Web | 22. února 2017 v 1:14 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím. Měla jsem na gymplu první dva roky češtinářku, kterou učení opravdu bavilo. Dokázala nám látku do hlav nalít všem tak, že před maturitou vlastně stačilo jen trochu si to oživit. Její hodiny byly zajímavé, fakt mě to bavilo, občas z ní šel strach, ale její vypravování o životě spisovatelů nebo o ději z knih bylo úžasné. Sebenudnější příběh dokázala udělat zajímavým.
Pak odešla do důchodu a další dva roky jsme měli nového češtináře. Inteligentní, učení ho viditelně taky celkem bavilo, ale neuměl látku podat. Takže jsem z toho měla ve výsledku prd.

Také mě mrzí, že učitelé jsou takoví, jací jsou. Proč se říká: "Kdo neumí, učí"? Neměla by společnost fungovat tak, že jen ti nejlepší budou mít tu čest předávat svou moudrost další generaci? Jak ta další generace má překonat tu předchozí, když učitele vlastně moc nezajímá, co jejich žáci/studenti umí?
A málokdo z těch, kteří ty znalosti mají (třeba i z praxe) půjdou učit, když by dostali jen 2/3 (nebo méně) toho, co dostanou mimo školský systém.

Problém je i v motivaci žáků/studentů. Mnoho z nich (spíš nikdo) netuší, k čemu jim tahle a tamta znalost bude. Obrátí se na učitele a ten jen pokrčí rameny. Je to prostě v osnovách. Proč? Kdo ví...
Zaslechla jsem případ, kdy sám ředitel školy svým žákům sdělil, že být to na něm, matematika končí maximálně zlomky, zbytek jen dobrovolně. Přitom právě matematika rozvíjí myšlení. A pokud smysl předmětů nechápou ani zaměstnanci školy, tak je to pak těžké...

Ale to už jsem trochu odbočila. Omlouvám se, mám špatný zlozvyk příliš se rozkecat :)

2 Alice | Web | 22. února 2017 v 12:04 | Reagovat

[1]: Děkuji moc za krásný komentář, souhlas naprosto ve všem :). A děkuji za poznámku s chybějící motivací, to jsem nějak od gymplu (což není tak dávno) úplně zapomněla a je to pravda! Díky!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama